Zastopanost žensk v slovenskih medijih na temo tehnologije, tehnološkega napredka in umetne inteligence
Podjetje Press Clipping je za Združenje ONA VE pripravilo analizo medijske reprezentacije žensk na temo tehnologije, tehnološkega napredka in umetne inteligence v izbranih glavnih slovenskih medijih. Analiza zajema obdobje od 1. januarja do 30. junija 2024 in vključuje 62 slovenskih medijev.
Osnovni podatki: pojavnost po spolu v medijskih objavah
V obravnavanem polletnem obdobju so izbrani mediji zabeležili 10.718 objav in se podrobneje osredotočili na 1.405 relevantnih, v katerih so bile ženske zastopane kot raziskovalke, znanstvenice, inženirke ali tehnologinje.
V moški obliki (znanstvenik, raziskovalec, inženir in tehnolog) so se moški pojavili v 3.507 objavah, kar predstavlja 150 % večjo zastopanost moških v primerjavi z ženskami.
V ostalih 6.027 objavah je manjkala zastopanost iskanih ključnih besed, kar pomeni, da v teh objavah niso bile prepoznane relevantne osebe ali teme, ki bi ustrezale kriterijem analize.
Podatki so bili zbrani s pomočjo medijskega monitoringa, ki vključuje napredne iskalne algoritme in filtracijo vsebin po določenih kriterijih, s čimer so zagotovili, da so bile v analizo vključene le tiste objave, ki najbolj ustrezajo zastavljenim ciljem in raziskovalnim vprašanjem.
Povzetek in konteksti medijske reprezentacije žensk
Strokovnjakinje so v izbranih 1.405 člankih pogosto predstavljene kot ključne akterke tehnološkega napredka, zlasti na področjih umetne inteligence, inženirstva in raziskovalnega dela. Pogosto se pojavljajo kot vodilne raziskovalke, znanstvenice in inženirke, ki s svojim strokovnim znanjem prispevajo k razvoju naprednih tehnologij in inovacij.
Njihova prisotnost je še posebej izpostavljena v kontekstu umetne inteligence, kjer delujejo kot razvijalke algoritmov, analitičarke podatkov in vodje projektov, ki oblikujejo prihodnost tehnoloških industrij.
Mediji poudarjajo njihov prispevek k inovacijam, kot so napredni sistemi umetne inteligence in rešitve za avtomatizacijo, kar potrjuje njihovo ključno vlogo v sodobni tehnologiji.
Kljub pozitivnim predstavitvam pa se v člankih pogosto omenjajo tudi izzivi, s katerimi se soočajo strokovnjakinje v teh sektorjih. Mediji izpostavljajo neenakost pri zastopanosti žensk v primerjavi z moškimi, zlasti na vodilnih položajih in v ključnih tehnoloških projektih.
Strokovnjakinje se spopadajo s pomanjkanjem enakih priložnosti za napredovanje ter se pogosto srečujejo s stereotipi in predsodki, ki otežujejo njihov profesionalni razvoj. Poudarja se potreba po večji podpori in ustvarjanju vključujočega delovnega okolja, kjer bi se strokovnjakinje počutile bolj podprte in motivirane za doseganje visokih položajev.
Razporeditev avtorjev medijskih objav po spolu
V 10.718 objavah prevladujejo članki brez navedenega avtorja ali z inicialkami, kjer spola niso določali, teh je bilo 5.166 (47 %).
Moških avtorjev je bilo 2.949 (28 %), kar je nekoliko več kot ženskih, ki jih je bilo 2.528 (24 %), s čimer se kaže skoraj enakovredna zastopanost obeh spolov. V 75 objavah (1 %) sta bila navedena oba spola med avtorji.
Če pa primerjamo avtorstvo prispevkov, v katerih so omenjene ženske (1405 objav), je največji delež, 688 objav (49 %), brez navedenega avtorja ali z inicialkami, kjer spola niso določali. Prevladovale so avtorice, saj so bile prisotne v 435 objavah (31 %), medtem ko so avtorji napisali 271 objav (19 %). Objav z obema spoloma med avtorji je bilo 11 (1 %).
Primerjava zastopanosti žensk in moških glede na strokovne vloge
Primerjava medijske zastopanosti žensk in moških v strokovnih vlogah znanstvenikov, inženirjev, raziskovalcev in tehnologov, kaže, da v vseh primerih moški izrazito prevladujejo.
Pri primerjavi znanstvenikov in znanstvenic so moški znanstveniki omenjeni 610-krat, kar predstavlja 68 % vseh omemb, medtem ko so ženske znanstvenice omenjene le 294-krat oziroma 32 %. Podobna prevlada moških se kaže tudi pri inženirjih, kjer je bilo 1.652 omemb (84 %), v primerjavi z inženirkami, ki so omenjene zgolj 327-krat (16 %).
Razlika je nekoliko manjša pri raziskovalcih in raziskovalkah; raziskovalci so omenjeni v 1.309 primerih (60 %), raziskovalke pa v 872 primerih, kar predstavlja 40 %. Izrazita razlika je tudi pri tehnologih, kjer so tehnologi omenjeni 123-krat (84 %), tehnologinje pa le 24-krat, kar predstavlja skromnih 16 %.
Iz teh podatkov je jasno, da moški v vseh strokovnih vlogah prevladujejo, kar izpostavlja potrebo po večji medijski prepoznavnosti žensk v teh področjih.
Opozoriti je treba, da podatkov o objavah, kjer se v nekaterih primerih v člankih pojavita oba izraza hkrati, v prikazu niso posebej obravnavali.
Razporeditev medijev po največjem številu objav
V analizi medijskih objav je Press Clipping ugotovil, da je bilo največ objav v obravnavanem obdobju zabeleženih pri naslednjih medijih: STA servis s 170 objavami, kar predstavlja 12 % vseh objav; Delo s 137 objavami, kar predstavlja 10 %; in spletna različica Dela s 127 objavami, kar predstavlja 9 %.
Razporeditev prikazuje prevlado nekaterih vodilnih medijskih hiš in njihove ključne vloge pri obveščanju javnosti.
Vsi podatki in ugotovitve, predstavljene v poročilu, so izključno delo podjetja Press Clipping, ki se že več kot tri desetletja specializira za področje analiz medijskih objav. Analize in zaključki so zasnovani z namenom, da naročnikom omogočijo boljše razumevanje svoje prisotnosti v medijih in jim nudijo osnovo za snovanje učinkovitih komunikacijskih projektov ter vzpostavljanje odnosov z mediji.