Podpredsednica Združenja ONA VE Mateja Malnar Štembal v uvodniku za decembrske Novice ONA VE izpostavlja rast mreže strokovnjakinj ter uspehe združenja pri povečanju deleža žensk v medijih, ki se je v zadnjih letih v intervjujih dvignil na 35–40 odstotkov. Združenje načrtuje ambiciozne aktivnosti za leto 2025.
Konec lanskega leta smo zadovoljno ugotavljale, da imamo na mreži ONA VE nekaj več kot 500 strokovnjakinj. Danes še bolj zadovoljno ugotavljamo, da nas je 582 – strokovnjakinj, ki so pripravljene deliti svoje mnenje in poglede v medijih ter na javnih dogodkih. Ta številka seveda ni dokončna, saj ves čas rastemo. Združenje ONA VE tako vse bolj uresničuje svoj namen: povezovanje strokovnjakinj in promocijo znanja.
Če tudi me včasih, za trenutek, pomislimo, da se stvari ne premikajo dovolj hitro, naredimo to, kar ves čas svetujemo drugim: vprašamo se, kaj pravijo številke, dejstva, podatki.
V letih 2017 in 2018 so denimo analize podjetja Kliping in Metine liste kazale, da delež intervjuvank znaša 24 odstotkov. Zadnja tri leta je Kliping to analizo vsak mesec pripravil za nas in za to leto ugotavljamo, da se delež intervjuvank giblje med 35 in 40 odstotki.
Za največji dosežek štejemo, ko predstavniki medijev zaznajo vpliv teh podatkov. Slišimo jih reči, da se prej niso zavedali razkoraka med sogovornicami in sogovorniki ter da bodo v prihodnje bolj pozorni na to. Zaenkrat jih je še peščica, vendar se tudi tu kaže trend rasti.
Ponosne smo, da smo lani skupaj z izr. prof. dr. Alenko Jelen (Univerza v Stirlingu in gostujoča profesorica na Fakulteti za družbene vede) in njenimi študentkami in študentom izvedle in letos predstavile raziskavo „Reprezentacija spolov v slovenskih medijih“. Ta temelji na podrobni analizi osrednjih informativnih vsebin (Delo, Dnevnik, Večer, 24ur, TV Dnevnik, Dogodki in odmevi), Rezultat: raziskava je potrdila ugotovitve mnogih mednarodnih raziskav, da moški viri v medijih prevladujejo tako po številu, kot tudi času/medijskem prostoru, ki jim je namenjen, in v slikovnih prikazih. Moški predstavljajo 73 odstotkov virov informacij, medtem ko ženske predstavljajo 27 odstotkov. Načrtujemo ponovitev in nadgraditev.
Ponosne smo tudi, da sta letos aprila takratni predsednik uprave RTV Slovenija Zvezdan Martič in takratna predsednica Združenja ONA VE Marta Kos podpisala Zavezo 50 – 50 o enakosti spolov. To je prva zaveza v slovenskem medijskem prostoru, ki vključuje tudi monitoring določenih oddaj in spodbujanje spolno občutljive rabe jezika. Nadaljujemo delo, da ta zaveza zaživi v praksi.
Še naprej si bomo tudi prizadevale za opolnomočenje članic mreže za javne nastope in delovanje v digitalni dobi.
Hkrati pa si želimo tudi večje prisotnosti žensk v javnem prostoru. Zato na naši spletni strani najdete seznam občin, ki upoštevajo pomen imenovanja ulic, spomenikov, parkov ali poti po ženskah. Ta seznam se bo dopolnjeval, saj verjamemo, da bo število občin, ki priznavajo dosežke žensk, še naraščalo. S tem prispevamo k obuditvi spomina na pomembne posameznice in povečamo njihovo vidnost v vsakdanjem življenju.
Navdušuje nas pridružitev Global Media Monitoring Project (GMMP), projektu, ki prihodnje leto praznuje trideset let. Je najdlje trajajoča mednarodna raziskava za spremljanje medijev skozi prizmo spola. In Združenje ONA VE je ponosno, da je slovenski koordinator tega projekta. To nam omogoča sodelovanje v globalni mreži aktivistk in aktivistov za enakost spolov v medijih.
Načrti za prihodnost so smeli in z zanosom pričakujemo leto 2025.
Kadilo se bo in prašilo za nami!
Vse lepo v prihajajočem letu!
Podpredsednica Združenja ONA VE
Mateja Malnar Štembal
“Za največji dosežek štejemo, ko predstavniki medijev zaznajo vpliv teh podatkov. Slišimo jih reči, da se prej niso zavedali razkoraka med sogovornicami in sogovorniki ter da bodo v prihodnje bolj pozorni na to. Zaenkrat jih je peščica, vendar se kaže trend rasti.”
Mateja Malnar Štembal