Visok delež žensk v politiki se ne odraža v zastopanosti v medijih
Kaj se lahko Slovenija nauči od države, ki je na svetovni lestvici, ki meri enakost spolov, izdeluje jo Svetovni gospodarski forum, WEF, že več kot zadnjih deset let na prvem mestu na svetu? Veliko, pravim, še posebej po mojem srečanju s predsednico organizacije IWRA – Islandic Women’s Rights Association Tatjano Latinović konec marca v Reykjaviku na Islandiji.
IWRA obstaja že od leta 1907, ko so se Islandke borile za volilno pravico, danes pa si prizadeva predvsem za krepitev položaja žensk v politiki in v javnem življenju, pomaga pa tudi ženskam v kulturi in umetnosti.
Kako je lahko Islandija tako uspešna pri uveljavljanju enakosti spolov? Povedali so mi, da obstajajo zgodovinski razlogi in tudi mentaliteta Islandcev, ki se zavedajo, da so ženske pomemben del družbe.
Islandija je bila prva država na svetu, kjer je bila za predsednico države izvoljena ženska, leta 1980 Vigdis Finnbogadottir. Predsednica je bila kar 16 let. Leta 1983 je na parlamentarnih volitvah nastopila stranka žensk, Kvennalistinn oz. Women’s List in ostala v parlamentu vse do združitve v novo stranko leta 1999. Ženske so danes na vodilnih položajih v sindikatih in prav ti se vztrajno borijo tudi za enakost spolov.
Ko sem se sprehajala po Reyjkaviku, sem v samo nekaj več kot eni uri opazila štiri spomenike, posvečene ženskam: njihovi prvi poslanki v parlamentu, eni pisateljici, eni pesnici in ženskam, ki so v daljnih časih v težkih razmerah od daleč nosile vodo. Ni mi še uspelo raziskati, koliko ulic v islandski prestolnici ima ženaka imena, a bolj kot to me zdaj zanima, koliko spomenikov in ulic, posvečenim ženskam, imamo v Sloveniji. Morda bo ONA VE že kmalu pisala 29 slovenskim županjam in 183 slovenskim županom, da nam sporočijo te podatke. Mislim, da bo nastala zelo zanimiva statistika.
Glavno poslanstvo Združenja ONA VE je povečenje deleža žensk v medijih in na javnih dogodkih. A prav zanimivo je, da je na svetu zelo malo raziskav o zastopanosti žensk v medijih, vključno z odvisnostjo med deležem žensk v družbenem življenju in v medijih. Pogosto zasledimo trditve, da mediji enaostavno odražajo družbe, v katerih imajo moški na večini področij življenja še vedno bistveno več moči kot ženske. Raziskave v skandinavskih državah, ki so v svetovnem vrhu glede enakosti spolov, so pokazale, da čeprav ženske zasedajo približno 40 % ali več sedežev v nacionalnih parlamentih, se ta realnost ne odraža v medijih. Enak vzorec velja tudi za Islandijo: kljub temu, da je delež žensk na vodilnih položajih v politiki in v gospodarstvu visok, ta država pa je tudi že 13 let na vrhu svetovne lestvice enakosti spolov, ki jo izdeluje Svetovni gospodarski forum, se to ne odraža v zastopanosti žensk v medijih.
Zato je v vodstvu ONA VE že padla odločitev: takšno raziskavo v Sloveniji nujno potrebujemo. In jo bomo naredili, skupaj z odlično slovensko raziskovalko medijev, ki deluje tako doma kot v tujini. Upam, da vam že v nekaj mesecih postrežemo z znanstveno utemeljenimi rezultati.
Marta Kos, predsednica Združenja ONA VE