
Predsednica Združenja ONA VE Mateja Malnar Štembal v uvodniku za oktobrske Novice ONA VE poudarja, da analize o zastopanosti žensk v medijih, predstavitev raziskave na konferenci v Lizboni, zagon kampanje #STEMfluencerke, pridobitev statusa NVO v javnem interesu, novi partnerski projekti in rast mreže na 623 strokovnjakinj povezuje skupna vizija krepitve »mišic znanja« za enakopravnejšo družbo.
Po krajšem poletnem premoru smo nazaj z novicami. Tokrat jih je res cela bera.
Poletje smo namenili analizi podatkov reprezentativnosti spola v slovenskih medijih, saj pripravljamo predstavitev ugotovitev letošnje slovenske tedenske raziskave, hkrati pa smo se lotili analize podatkov za Global Media Monitoring Project (GMMP).
GMMP že 30 let meri zastopanost žensk v medijih: leta 1995 jih je bilo v novicah 17 %, danes 26 %, kar pomeni le devet odstotnih točk napredka v treh desetletjih oziroma en ženski glas na tri do štiri moške. Slovenski rezultati pod vodstvom Združenja ONA VE kažejo 30-odstotno zastopanost, a ženske večinoma nastopajo kot priče ali mnenjske sogovornice, redkeje kot strokovnjakinje, kar potrjuje, da je napredek prepočasen in da brez ženskih glasov zgodbe niso celovite.
Nedavno smo na konferenci WOMEN’S COMMUNICATION RIGHTS IN THE DIGITAL ERA – The Beijing Platform for Action 30 Years On v Lizboni dr. Alenka Jelen, dr. Samo Kropivnik in jaz predstavili rezultate naše raziskave iz leta 2023, ob tem pa skupaj z drugimi udeleženkami in udeleženci ugotavljali, da je po 30 letih od Pekinške deklaracije napredek zastal. Algoritmi krepijo neenakosti, prostovoljni ukrepi niso dovolj, uredništva potrebujejo obvezne zaveze, spletno nasilje nad novinarkami ostaja globalen problem, ženske v znanosti in tehnologiji pa so še vedno premalo zastopane.
Septembra smo ob podpori Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti zagnali kampanjo #STEMfluencerke – junakinje, ki odpirajo vrata prihodnosti, s katero želimo dekletom približati znanost, tehnologijo, inženirstvo in matematiko. Na teh področjih je žensk še vedno manj kot petina. Na Instagramu (spremljajte in delite vsebine) in v videih predstavljamo vsakdan strokovnjakinj, dekleta (in tudi fante) peljemo v podjetja, pripravili pa smo tudi razstavo plakatov z zgodbami izjemnih žensk. Kampanja, ki poteka do 31. oktobra 2025, tako ustvarja nov val vzornic za prihodnje generacije.
Poletje nam je prineslo tudi veselo novico: od avgusta naprej je ONA VE uradno nevladna organizacija v javnem interesu, kar pomeni večjo prepoznavnost in tudi odgovornost pri soustvarjanju enakopravnejše družbe. Ta status pomeni tudi, da boste lahko naše delo od leta 2027 podprli tudi z donacijo dohodnine. Seveda pa so do takrat še naprej možne tudi donacije preko kode QR na našem spletnem mestu. In kot vedno povem – vsak evro se pri nas obrne v tri, ker ga porabimo premišljeno in za skupno dobro.
V oktobru pa že kar s polno paro naprej: dogovarjamo se za prav posebni izobraževalni modul z IEDC in za knjižni klub s Slovenskim centrom PEN in Super!Založbo in podjetjem Buča knjigotrštvo.
Članic mreže ONA VE, strokovnjakinj, ki so pripravljene deliti svoje znanje v medijih in na javnih dogodkih, je že 623.
Kot veleva naše ime – poleg povezovanja strokovnjakinj bomo vedno bolj krepili tudi mišice.
Mišice znanja!
“Algoritmi krepijo neenakosti, prostovoljni ukrepi niso dovolj, uredništva potrebujejo obvezne zaveze, spletno nasilje nad novinarkami ostaja globalen problem, ženske v znanosti in tehnologiji pa so še vedno premalo zastopane.”
Mateja Malnar Štembal